ديپلمات
مقالات سياسي- نظامي- امنيتي
 
 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمه‏الله با وسعت نظری که داشت، نظر تاریخی خود را در ارتش اعلام کرد و با صدور اعلامیه‏ای تاریخی، مشروعیت ارتش را تأیید و اعلام داشت که ارتش مورد حمایت رهبر بوده و ارتشی اسلامی و متعلق به مردم ایران است. با این عمل، روح تازه‏ای در کالبد ارتش دمیده شد. نیروهای ارتشی نیز در 29 فروردین 1358 در خیابان‏های سراسر کشور رژه رفتند. و پیوستگی خود را با ملت و رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمه‏الله اعلام داشتند و از این پس روز 29 فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نام گرفت.

نشان ارتش جمهوری اسلامی ایران



 

خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

خودکفایی، ضرورتی دینی و نظامی

ارتش و دیگر نیروهای مسلح، برای انجام مأموریت‏ها و رسیدن به اهداف مورد نظر، نیازمند دست یافتن به خودکفایی‏اند. قرآن کریم نیز به مؤمنان مجاهد، دستور می‏دهد: «در برابر دشمنان، آنچه توانایی دارید از نیرو و (همچنین) اسب‏های ورزیده (برای میدان نبرد) آماده سازید تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». در این آیه، خداوند به مؤمنان مجاهد دستور می‏دهد پیش از حمله نظامی دشمن، به حد کافی برای هجوم احتمالی دشمن آماده شوند و نیرو و ابزار جنگی تهیه کنند.

خودکفایی نظامی در کلام امام راحل رحمه‏الله

برپایه رهنمودهای امام خمینی رحمه‏الله ، خودکفایی نظامی، هدف گران‏سنگی است که رسیدن به آن در پرتو فقر نظامی مقدور نخواهد بود. به عبارت دیگر، هنگامی که همه نیازهای قوای نظامی از خارج تأمین شود، هیچ‏گاه افراد به فکر خودکفایی نمی‏افتند و در نتیجه، برای برطرف ساختن نیازهای خود نمی‏کوشند. امام خمینی رحمه‏الله در این‏باره فرموده است: «اگر افکار شما آزاد باشد و باورتان آمد که ما می‏توانیم صنعتمند و صنعت کار باشیم، خواهیم بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می‏توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهیم توانست».

ارتش و خودکفایی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در قطع وابستگی‏های سیاسی، اقتصادی و نظامی به کشورهای خارجی، همه مستشاران نظامی از کشور اخراج شدند و کارکنان نظامی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی اجازه انجام دادن کوچک‏ترین تعمیرات را بر روی وسایل نظامی نداشتند، با تشکیل مجموعه‏های تحقیقاتی، تعمیر، تجهیز و نگهداری این وسایل را خود به عهده گرفتند. آنها در این زمینه به پیشرفت‏های فراوانی رسیدند؛ به طوری که هم‏اکنون در بیشتر بخش‏های مهم و حساس نظامی، اعم از آموزش نیروی انسانی و نیز ساخت، تعمیر و نگهداری و تجهیز فن‏آوری‏های نظامی، به خودکفایی رسیده‏اند.

 

فرماندهان ارتش در نظام شاهنشاهی

ارتشبد بهرام آریانا

ارتشبد فریدون جم - از بهار ۱۳۴۸ تا تابستان ۱۳۵۰

ارتشبد غلامرضا ازهاری - از ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶

ارتشبد عباس قره باغی

سپهبد اسکندر آزموده

سپهبد نادر باتمانقلیچ

ارتشبد محمد خاتم

سرتیپ حاجی‌علی رزم‌آرا

سپهبد فضل‌الله زاهدی (رئیس شهربانی : بار اول زمان جنگ جهانی دوم / بار دوم آبان ۱۳۲۸ )

سپهبد ابوالحسن سعادتمند

ارتشبد حسین فردوست

فرماندهان نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی

میر محمد مهنا

سرلشکراحمد نخجوان

سرهنگ میر محمد مهنا

سرتیپ محمد حسین فیروز

سرتیپ محمد حسین عمیدی

سرهنگ هدایت الله گیلانشاه

سرتیپ میر محمد مهنا

سرهنگ مهدی سپه پور

سرهنگ مهدی سپه پور از ۱۷ مرداد ۱۳۲۹ تا آبان ۱۳۲۹

سرتیپ نوری علائی از ۳ آبان ۱۳۲۹ تا ۸ مرداد ۱۳۳۰

سرهنگ مهدی سپه پور از ۸ مرداد ۱۳۳۰ تا ۱۶ بهمن ۱۳۳۰

سرتیپ هدایت الله گیلانشاه از ۱۶ بهمن ۱۳۳۰ تا ۱۲اسفند ۱۳۳۱

سرتیپ محمود معینی از ۱۲اسفند ۱۳۳۱ تا ۲۹ اسفند ۱۳۳۲

سپهبد هدایت الله گیلانشاه از ۲۹ اسفند ۱۳۳۲ تا 1333

ارتشبد محمد خاتمی از ۱۵ مهر ۱۳۳۷ تا ۲۱ شهریور ۱۳۵۴

ارتشبد فضائل تدین از ۲۱ شهریور ۱۳۵۴ تا ۱۹ بهمن ۱۳۵۵

سپهبد امیر حسین ربیعی از ۱۹ بهمن ۱۳۵۵ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷

فرماندهان نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی

ارتشبد نعمت الله نصیری

سپهبد فتح الله مین باشیان

ارتشبد غلامعلی اویسی

سپهبد عبدالعلی بدره ای

فرماندهان نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی

دریادار غلامعلی بایندر

دریادار عبدالله ظلی

دریادار غلامحسین بایندر

دریادار حبیب الله شاهین

دریادار فرج الله رسائی

دریادار رمزی عطایی

دریادار کمال حبیب الهی

 

فرماندهی ارتش در جمهوری اسلامی ایران

ساختار فرماندهی ارتش

فرماندهی کل ارتش بالاترین مقام ارتش جمهوری اسلامی ایران است که به نیابت از فرماندهی کل قوا بر نیروهای سه گانه ارتش فرمان می‌راند.این مقام تا اواخر شهریور ۱۳۷۸ وجود نداشته است و تا آن زمان شخص فرماندهی کل قوا ضمن عزل و نصب فرماندهان قوای سه گانه ارتش وظیفهٔ هماهنگی و فرماندهی سه قوه را نیز برعهده داشت.

 

در شهریور ماه ۱۳۷۸ حضرت آیت الله خامنه ای با این اعتقاد که ارتش باید یک فرماندهی متمرکز و مستقل داشته باشد، امیر سرلشکر علی شهبازی را به عنوان نخستین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.فرمانده ارتش درجه سرلشکری دارد و عموما از بین فرمانده هان نیروی زمینی انتخاب میشود . فرماندهان نیروهای سه گانه درجه سرتیپ یکمی دارند و جانشین فرمانده ارتش نیز معمولا درجه سرتیپ یکمی را دارد .

فرمانده کل ارتش و فرماندهان نیروهای سه گانه و جانشین فرمانده ارتش مستقیما از سوی رهبری عزل و نصب میشوند این انتصابات معمولا هر 3 یا چهار سال یکبار برای فرماندهان نیروهای سه گانه و معمولا هر 5 سال برای فرمانده کل ارتش انجام می شود . در ساختار ارتش جمهوری اسلامی ایران مدتی است که گویا جایگاه رییس ستاد مشترک حذف و چارت سازمانی تغییر یافته است.در حال حاضر سلسله مراتب فرماندهی در ارتش به شکل زیر می باشد :

فرمانده کل: سرلشکر عطاالله صالحی

جانشین فرمانده : سرتیپ موسوی

فرمانده نیروی زمینی: سرتیپ پوردستان

فرمانده نیروی هوایی: سرتیپ خلبان شاه صفی

فرمانده نیروی دریایی: دریادارخلبان جانباز دکتر حبیب الله سیاری (خلبان هاورکرافت) 

 

 

فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرلشکر ناصر فرید

تیمسار حسین شاکر

سپهبد علی صیاد شیرازی

سرتیپ غضنفر آذرفر

سرلشکرحسن آبشناسان

سرلشکر سید موسی نامجو

فرماندهان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سپهبد محمدولی قرنی اولین رییس ستاد ارتش جمهوری اسلامی تا دی ماه ۵۸

سرلشکر محمد هادی شادمهر دومین رییس ستاد ارتش جمهوری اسلامی از اول دی ماه ۵۸ تا تیر ماه ۵۹

سرلشکر علی شهبازی از شهریور ۱۳۷۷ تا خرداد ۱۳۷۹

سرلشکر محمد سلیمی از خرداد ۱۳۷۹ تا شهریور ۱۳۸۴

سرلشگر عطاالله صالحی از شهریور ۱۳۸۴ تا امروز

فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

امیر سرلشکر ولی الله فلاحی

امیر سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد

سپهبد علی صیاد شیرازی

امیر سرتیپ احمد دادبین

امیر سرتیپ عبدالعلی پورشاسب تا ۱۹ بهمن ۱۳۷۹

امیرسرتیب ناصر محمدی فر از ۱۹ بهمن ۱۳۷۹

امیرسرتیب محمد حسین دادرس

امیرسرتیب احمد رضا پوردستان از۵/۶/۱۳۸۷تاکنون

فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

دریادار احمد مدنی

دریادار بهرام افضلی

ناخدا یکم اسفندیار حسینی از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۲

دریادار محمد حسین ملک زادگان از تاریخ ۶ تیر ۱۳۶۴

امیر دریابان علی شمخانی از تاریخ ۹ آبان ۱۳۶۸

امیردریادار کوچکی

امیردریادار حبیب الله سیاری

فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرتیپ ثقفی از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا ۲۳ بهمن ۱۳۵۷

سپهبد سعید مهدیون از تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ تا ۲۴ بهمن ۱۳۵۷

سپهبد شاپور آذربرزین از تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ تا ۶ اسفند ۱۳۵۷

سرتیپ اصغر ایمانیان از تاریخ ۶ اسفند ۱۳۵۷ تا مرداد ۱۳۵۸

امیر سرلشگر بهمن باقری از تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۵۸ تا تیر ۱۳۵۹

امیر سرلشکر جواد فکوری از تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۶۰

سرهنگ محمد حسین معین پور

سرهنگ هوشنگ صدیق از تاریخ ۴ آذر ۱۳۶۲

امیر سرلشکر منصور ستاری از تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۶۵

امیر سرلشکر عباس بابایی

سرتیپ خلبان حبیب بقایی

سرتیپ خلبان سید رضا پردیس

سرتیپ خلبان کریم قوامی

سرتیپ احمد میقانی

سرتیپ خلبان حسن شاه صفی

 

 

زندگینامه فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

علی صیاد شیرازی

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی (۱۳۲۳، روستای کبود گنبد شهرستان درگز، خراسان رضوی، ایران)از فرماندهان ارتش ایران که در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ در نزدیکی محل سکونتش در تهران، ترور شد.

 

تولد

علی صیادشیرازی در سال ۱۳۲۳ در روستای کبودگنبد شهرستان درگز از توابع استان خراسان رضوی متولد شد .
مادرش شهربانو و پدرش زیاد نام داشت. پدرش، که از عشایر فارس بود، به استخدام ژاندارمری در آمد و سپس به ارتش منتقل شد. او از جاذبه‌ای خاص برخودار بود، از این رو علی تحت تأثیر پدر از کودکی به ارتش علاقه مند شد.او به همراه پدر و خانواده، مانند دیگر خانواده‌های نظامیان، از شهری به شهری مهاجرت می‌کرد. شهرهای مشهد، گرگان، شاهرود، آمل، گنبد و سرانجام گرگان محلّ پرورش وی شدند.

تحصیلات

علی صیاد شیرازی، در سال ۱۳۴۰ براى ادامه تحصیل به تهران آمد و سال ششم متوسطه را در تهران گذراند و در سال ۱۳۴۲ موفق به اخذ دیپلم گردید.در سال ۱۳۴۳ در کنکور دانشکده افسری شرکت کرد و پذیرفته شد و سرانجام در مهرماه ۱۳۴۶ در رسته توپخانه دانش آموخته شد و با درجه ستوان دومی وارد ارتش گردید . پس از طی دوره آموزشی در شیراز و اصفهان به لشگر تبریز و سپس لشگر زرهی کرمانشاه منتقل شد.

او در سال ۱۳۵۰ برای گذراندن دوره آموزش زبان انگلیسی به تهران آمد و پس از پایان کلاس و جدیت در تحصیل سرانجام خود از استادان زبان انگلیسی شد. ستوان یک علی صیاد شیرازی تصمیم گرفت با دختر عمویش، خانم عفت شجاع ازدواج کند اما به دلیل این که محمود، عموی علی، از مخالفان شاه بود، ساواک با این ازدواج موافقت نکرد، اما سرانجام در اثر اصرار علی، ارتش با این وصلت موافقت کرد.

علی صیاد شیرازی به دلیل لیاقت ها و دقت هایش در کار، در سال ۱۳۵۲ برای تکمیل تخصص‌های توپخانه از طرف ارتش به آمریکا اعزام شد تا دوره هواسنجی بالستیک را بگذراند. او این دوره آموزشی را در شهر فورت سیل در ایالت اوکلاهما، در منطقه‌ای نظامی، با موفقیت طی کرد و پس از گذراندن دوره، با تخصصی جدید به ایران مراجعت کرد.ارتش برای استفاده از دانش نظامی صیاد شیرازی، او را در سال ۱۳۵۳ به اصفهان ـ مرکز توپخانه ـ منتقل کرد..

مبارزات سیاسی قبل از انقلاب  ۱۳۵۷

علی در اصفهان با یافتن دوستان جدید مطالعات مذهبی خود را پی گرفت و شخصیت سیاسی خویش را در این دوره قوام بخشید و در نامه‌ای که برای سرگرد محمد مهدی کتیبه، یکی از افسران مذهبی، ارسال کرد این جمله را نوشت: «در مورد برنامه‌های مذهبی بحمدالله پیش می رویم مخصوصاً در آن قسمت که می دانید». این جمله حساسیت ضد اطلاعات را برانگیخت و از آن پس وی تحت مراقبت قرار گرفت. آنها پس از تحقیق و مراقبت متوالی، او را «متعصب مذهبی» معرفی کردند و مراقبت از وی را شدت بخشیدند. سروان صیاد در اواخر حکومت پهلوی به دلیل این که در بین افسران، تبلیغات ضد رژیم می‌کرد و از مخالفان شاهنشاهی پهلوی بود، ضد اطلاعات از قرار دادن جنگ افزار در اختیار وی ممانعت کرد و اعلام نمود که از واگذاری مشاغل حساس به او خودداری شود. سرانجام سروان در ۱۹ بهمن دستگیر و زندانی شد و در آستانه پیروزی انقلاب، در بهمن ۱۳۵۷ آزاد گردید  .

مسئولیت‌ها

صیاد شیرازی در سازماندهی نیروهای انقلابی ارتش نقش بسزایی داشت. و پس از پیروزی انقلاب، در بحبوحهٔ غائله سال ۱۳۵۸ ضد انقلاب در کردستان، به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در پاکسازی کردستان به همراه شهید دکتر چمران نقش مهمی ایفا نمود.

پس از حوادث کردستان، صیاد با درجه سرگردی به همراه سردار صفوی به غرب اعزام می‌گردد. و با هماهنگی ارتش و سپاه سنندج را آزاد می‌کنند. این عملیات در کردستان موجب می‌گردد تا با درجه سرهنگی به فرماندهی عملیات غرب منصوب گردد. اختلافات سرهنگ علی صیاد شیرازی با بنی صدر موجب خلع دو درجه و برکناری صیاد شیرازی می‌گردد   .

پس از خلع بنی صدر، با حضور علی رجائی در سمت ریاست جمهوری، صیادشیرازی بار دیگر با دریافت دو درجه، به ارتش بازگشت و برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش تحت عنوان قرارگاه حمزه سید الشهداءرا راه اندازی کرد.سرهنگ با تأسیس قرارگاه حمزه سیدالشهداء لشگرهای ۶۴ ارومیه و ۲۸ کردستان و تیپ‌های ۲۳ نیروی ویژه هوا برد و تیپ ۳۰ گرگان شهرهای بوکان و اشنویه را آزاد کرد.

پس از کشته شدن سرلشکر ولی الله فلاحی در ۹ مهر ۱۳۶۰، سرلشکر ظهیرنژاد (فرماندهٔ وقت نیروی زمینی) به سمت رییس ستاد مشترک ارتش منصوب و صیاد شیرازی ( با درجه سرهنگی) به درخواست رییس شورای عالی دفاع (اکبر هاشمی رفسنجانی) و با حکم آیت الله خمینی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد.

او با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در عملیات طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، مطلع الفجر، محرم، والفجر ۱، ۲، ۳، ۴، ۸، ۹، عملیات خیبر و بدر و قادر شرکت نمود و پیروزی‌های بزرگی را برای ایران به ارمغان آورد. سرهنگ علی صیاد شیرازی در مرداد سال ۱۳۶۵ از فرماندهی نیروی زمینی استعفا داد و با پیشنهاد سیدعلی خامنه‌ای و تصویب روح‌الله خمینی به سمت «نمایندگی سید روح‌الله خمینی در شورای عالی دفاع» منصوب شد.

وی در تیر ماه ۱۳۶۵ با پیشنهاد آیت الله خامنه اى به فرمان سید روح‌الله خمینی به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ به درجه سرتیپی ارتقاء یافت.سرتیپ صیاد شیرازی در سال ۶۷ در عملیات مرصاد که مرزهای غرب ایران مورد هجوم قرار گرفته بود ارتش عراق به همراه گروهی از سازمان مجاهدین خلق ایران را در عملیاتی تحت عنوان مرصاد شکست داد.

در مهر ۱۳۶۸، بنا به درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و با موافقت و حکم فرماندهی کل قوا به سمت معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد و در شهریور ۱۳۷۲ به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و در ۱۶ فروردین، ۱۳۷۸ همزمان با عید غدیرخم از سوی فرمانده کل قوا به درجه سرلشگری نائل آمد که این درجه پس از ترور وی به سپهبدی ارتقاء یافت.صیاد شیرازی نقش حساسی در آزادسازی خرمشهر ایفا نمود و حضور او در هشت سال جنگ ایران و عراق پیروزی‌های متعددی را برای ایران به همراه داشت.

ترور صیاد

سرانجام صیاد شیرازی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به وسیله عوامل مسلح سازمان مجاهدین خلق ایران در پوشش رفتگر، مقابل درب منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش ترور شد. تشییع پیکر صیاد که سیدعلی خامنه‌ای بر آن بوسه زد؛ در مراسمی با حضور آیت الله خامنه‌ای و مقامات لشکری و کشوری وقت و جمع کثیری از مردم در بهشت زهرا دفن شد.

در ملاقات مسعود رجوی با سپهبد طاهر حبوش مسئول سرویس اطلاعات عراق که در اواسط سال ۲۰۰۱ صورت می‌گیرد وی با تشریح مناسبات سازمان و سرویسهای اطلاعاتی عراق آشکارا اعتراف می‌کند که دستور ترور صیاد شیرازی را به مجاهدین خلق صادر کرده است.

علی شهبازی

علی شهبازی، سرلشگر ارتش، متولد قم؛ پس از طی تحصیلات دوره متوسطه،وارد دانشکده افسری شد.دوره‌های نظامی از قبیل دوره‌های مقدماتی نظامی،مالی و فرماندهی و ستاد را طی کرد و در سال ۱۳۶۳ به درجه سرهنگی رسید.وی سمتهایی نظیر:فرماندهی یگانهای ارتباطی،معاونت طرح و عملیات،معاونت دفتر مشاورت،سرپرست گروه کار نظامی نهاد ریاست جمهوری،معاونت هماهنگ کننده ستاد مشترک ارتش،رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهی کل ارتش را بر عهده داشته‌است.

محمد سلیمی

امیر سرلشکر محمد سلیمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت اول میرحسین موسوی بوده (با درجهٔ سرهنگی) و دومین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از خرداد ۱۳۷۹ و پس از کناره گیری امیر سرلشکر علی شهبازی با ارتقاء درجه‌اش از سرتیپی به سرلشکری به فرماندهی ارتش رسید.

وی که در زمان جنگ تحمیلی مسئول دفتر مشاوره آیت‌الله خمینی در امور نظامی و مسئول ستاد جنگ‌های نامنظم بوده‌است یک روز پس از انتصاب به فرماندهی کل ارتش، نشان درجه یک نصر را از رهبر انقلاب و فرماندهی کل قوا دریافت نمود.

او در شهریور ۱۳۸۴ از این مقام استعفا کرد و امیر سرلشکر عطاالله صالحی جانشین وی گردید. وی در حال حاضر به عنوان مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش مشغول فعالیت است.

 

عطاالله صالحی

عطاءالله صالحی فرمانده کنونی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.وی درسال ۱۳۴۶ وارد ارتش شد و در سال ۱۳۴۹ با رسته توپخانه از دانشکده افسری فارغ التحصیل شد. امیر صالحی در تاریخ ۲۰/۰۶/۱۳۸۴ و پس از استعفای امیر سرلشگر محمد سلیمی به سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. سرلشکر صالحی در پست فرماندهی کل آجا دارای اختیار صدور دستورات و فرماندهی مستقیم بر فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش است.

 

سوابق فرماندهی = فرمانده کل آجا، فرماندهی دانشگاه افسری ارتش ( در دو دوره)، فرماندهی لشگر ۷۷ پیاده، فرماندهی لشگر ۵۸ پیاده، معاون آموزش ستاد فرماندهی کل قوا، فرماندهی قرارگاه شمال شرق کشور، معاون بازرسی و نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح

 

ساختار ارتش جمهوری اسلامی ایران

در قانون اساسی وظیفه ارتش حفاظت از مرزها و تمامیت کشور نوشته شده است ارتش موظف است در صورت حمله خارجی هرگونه اقدامی برای بیرون راندن نیروهای متخاصم انجام دهد بنابراین در حال حاضر ارتش فقط از مرزهای آبی , خاکی و هوایی کشور در مقابل تهاجمات خارجی مراقبت میکند . البته در شرایط حاد و استثنایی این ارتش میتواند در مناقشات داخلی نیز شرکت جوید. طبق برخی منابع هم اکنون ارتش ایران دارای 360 هزار پرسنل است که شامل:

305 هزار پرسنل نیروی زمینی

20 هزار پرسنل نیروی دریایی

35 هزار پرسنل نیروی هوایی است .

نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل می باشند:

نیروی زمینی

نیروی هوایی

نیروی دریایی

قرارگاه پدافند هوایی

 

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( نزاجا ) وظیفه حراست از مرزهای زمینی را بر عهده دارد. فرمانده این نیرو حتما از کادر نیروی زمینی است و همانطور که گفته شده درجه اش معمولا سرتیپ یکمی است که فرماندهی آن به عهده امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان میباشد و ستاد فرماندهی آن نیز در منطقه لویزان تهران (چهار راه مینی سیتی) واقع بوده که محدوده وسیعی را شامل می شود. جانشین فرمانده نیروی زمینی نیز معمولا درجه سرتیپ یکمی یا سرتیپ دومی دارد.قسمتی از ستاد که توسط دیواری تبدیل به پادگانی جداگانه گشته، معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا می باشد که تمامی طرح های تحقیقاتی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آنجا و زیر نظر متخصصان (که اکثراً افسران نیروی وظیفه می باشند) مورد بررسی قرار می گیرند و در طی مراحل تحقیقاتی، جهت استفاده در ارتش به مرحله تولید می رسند.

ترفیع درجه در ارتش و نیروی زمینی هر 4 سال یکبار انجام می پذیرد . یکی از ملاک ترفیع درجه تحصیلات میباشد بدین صورت که اگر فردی دیپلم داشته باشد نهایتا میتواند تا درجه ستوان یکمی یا سروانی بالاتر رود و برای اینکه بتواند درجه بالاتری را اخذ کند باید تحصیلات خود را ادامه دهد . در ارتش اگر کسی بخواهد درجات بالاتر از سرهنگی را نیز اخذ کند باید در دوره ها عالی دفاع  که در دانشکده دفاع شرکت کند و مدرک فوق لیسانس یا دکترایش را از این دانشکده اخذ کند. سن بازنشسته گی در ارتش و نیروی زمینی 30 سال خدمت است . استخدام در ارتش و نیروی زمینی هر ساله با آزمون استخدامی این نیرو برگذار میکند ممکن است ولی اگر کسی علاقه به خدمت در نیروی زمینی میباشد بهتر است از دانشگاه امام علی یا از آموزشگاه های درجه داری این نیرو شروع کند . نکته آخر اینکه لباس رسمی پرسنل نیروی زمینی پیراهن کرم تیره و شلوار و کت خاکی رنگ است .

افسران نیروی زمینی در دانشگاه افسری امام علی (ع) واقع در تهران تربیت می شوند و در این دانشگاه علاوه بر یاد گیری دروس علمی روز و فنون نظامی به دوره هایی نظیر رنجر و کماندو و رزم در کوهستان و اردوگاههای تابستانی و زمستانی اعزام می شوند.دوره رنجر در شیراز و طی چندین مرحله در مرکز پیاده شیراز و دشت ابرقو و استان کهکلویه بویر احمد( و احتمالاً شهر قدیم کلگه کهنه _ تزریقات اغولی-) برگزار میگردد.دوره کماندودر لشکرک تهران و در کوههای اطراف تهران برگزار میگرددو دوره اردوگاه زمستانی نیز دزر امامزاده هاشم تهران برگزار میگردد.رسته های پیاده، زرهی، توپخانه،اردونانس، عمران و استحکامات، بهداری، قضائی، جنگ الکترونیک، اداری، ترابری، دارایی، دژبانی و... از رسته های نیروی زمینی هستند.

تاریخچه نیروی زمینی ارتش

به طور کلی بررسی تاریخچه تشکیل نیروی زمینی در ایران را می‌توان از زمان شروع تاریخ مدون آن یعنی دوره مادها مورد بررسی قرار داد که افراد این نیرو به دو دسته سواره نظام و پیاده نظام تقسیم می‌شدند. سپس با تشکیل حکومت هخامنشیان توسط کوروش هخامنشی، این نیروها تحت فرماندهی یک نفر درآمده و شکل و سازمان منسجم‌‌تری یافتند. در زمان داریوش هخامنشی استعداد نیروی زمینی به هفتصد ‌هزار نفر افزایش یافت و رسته‌های پیاده، سواره، اراده‌سواران، مهندسان، نفت اندازان، کارگزاران و سربازان جاوید شکل گرفت.

اشکانیان اما، نیروی زمینی را به دو گروه سواران و پیادگان تقسیم کردند و اهمیت بیشتری برای رسته سواران قائل بودند. در دوره ساسانیان هم پادگان‌های همیشگی ایجاد شد و هزینه سپاهیان و مزد سربازان از سوی دولت پرداخت گردید.پس از آمدن مسلمانان به ایران و فروپاشی حکومت ساسانیان، امیران عرب، نیروهایی نیز از ایرانیان در زیر فرمان خود داشتند که در میدان‌های جنگ پیکار می‌کردند و پس از مدتی همین نیروها علم استقلال برافراشتند و در گوشه و کنار ایران حکومت‌هایی تشکیل دادند که دارای ارتش مخصوص خود بود و در این ارتش‌ها، همان شیوه‌های جنگ نیاکان خود را به کار می‌بردند. صفاریان، دیلمیان سامانیان و سایر حکومت‌های متقارن از جمله این حکومت‌ها بودند. با روی کار آمدن صفویان، ارتش دارای سازمانی متشکل و هماهنگ‌تر شد و نیروی زمینی ارتش به چهار دسته:

1- سواران 2- پیادگان 3- توپچیلر (توپخانه) 4- نسقچیلر (راهدار و راهبان سپاهیان) تقسیم گشت.

وضعیت نیروی زمینی در دوره افشاریه هم تقریباً شبیه زمان صفویه بود، اما با کشته شدن نادرشاه، آرامش و مرکزیتی که او پدید آورده بود، به یکباره از میان رفت و آشفتگی و بی سرو سامانی در ارتش تا نخستین دهه سیزدهم هجری و آغاز فرمانروایی آقا محمد خان قاجار ادامه یافت.در دوره قاجاریه با همت و تلاش میرزا تقی خان امیر کبیر که به حق مقام شامخی در تاریخ ارتش ایران دارد و سپس عباس میرزا، سازمان ارتش ایران مجدداً به صورت منسجم و هماهنگی در آمد و ارتش ایران به ده تومان تقسیم شد که هر تومان متشکل از چهار تا یازده فوج و فرمانده هر فوج یک سرتیپ بود.

به طور کلی نیروی زمینی ارتش این دوره را بخش‌های زیر تشکیل می‌دادند:

1- قشون جنوب ایران 2- دیویزیون قزاق 3- بریگاد مرکزی 4- نظام ایالات و ولایات 5- قوای داوطلب شرقی 6- ژاندارمری 7- امنیه و قوای مشابه 8- پلیس منظم 9- پلیس ایالات و ولایات

در دوره حکومت رضاخان پهلوی توجه زیادی به امر نظام و اصلاحات وسیع در ارتش می‌شد. در ضمن این اصلاحات، ایران به پنج حوزه نظامی بزرگ تقسیم شد که باید آن را مبدأ تشکیل نیروی زمینی ارتش به صورت اصولی و تقریباً به شکل امروزی آن دانست. این پنج حوزه شامل لشگر مرکز، لشگر شمال غرب، لشگر شرق یا خراسان، لشگر جنوب و لشگر غرب می‌شد. سپس طی سال‌های 1314 تا 1320، تحولات اساسی دیگری در سازمان نیروی زمینی ارتش به وجود آمد و این سازمان شامل پنج لشگر، 4 تیپ مستقل، 2 واحد توپخانه 105 بلند و ضد هوایی شد. در سال 1314 شمسی، درجات نظامی نیز تعیین و اعلام گردید.

در این زمان، مدارس مختلف نظامی مانند مدرسه دیویزیون(برای دیویزیون قزاق)، مدرسه نظام مشیر‌الدوله(برای بریگاد مرکزی)، مدارس افسیه و سوزافسیه(برای ژاندارمری و کلاسهای بیطاری) که قبلاً در زمان قاجاریه تشکیل شده بودند، درهم آمیخته شدند و برای اولین بار مؤسسه‌ای به نام مدارس نظام کل قشون ایجاد گردید، در ادامه، این مدارس به سه مدرسه جداگانه:

1- مدرسه ابتدایی نظام 2- مدرسه متوسطه نظام 3- مدرسه عالی نظام تبدیل شدند، که نام این سه مدرسه نیز در سال 1314 به ترتیب به دبستان نظام، دبیرستان نظام و دانشکده افسری تغییر یافت.

یگانهای نیروی زمینی ارتش

نیروی زمینی از چنیدن لشکر و تیپ مستقل تشکیل شده است و این لشکرها از  چنیدن تیپ وابسته  تشکیل میشوند , مرکز فرماندهی این لشکرها در تهران- تبریز- ارومیه کرمانشاه- اهواز کرمان شیراز- مشهد گرگان زاهدان و چند شهر دیگر میباشد در اصفهان هم گروه توپخانه و موشکی نیروی زمینی  قرار دارد.  و فرمانده هان این لشکر ها درجه سرتیپ دومی دارند .

لشکر 92 زرهی خوزستان:قویترین لشکر خاورمیانه در قبل از انقلاب

لسکر 54 خرم آباد

تیپ مهندسی بروجرد

تیپ مستقل دزفول

گروه زرهی شیراز

لشکر 81 زرهی کرمانشاه

لشکر 28 کردستان

لشکر 64 ارومیه

لشکر30 گرگان

"21 حمزه تبریز

"23 تکاور تهران

"77 پیروز خراسان

88 زرهی زاهدان

44  و55 توپخانه اصفهان

تیپ نیروی ویژه کلاه سبزهای 65 نوهد(از قویترین نیروهای ویژه جهان)

و چندین تیپ و یگان دیگر

بخش وظیفه

تمامی پسران در جمهوری اسلامی ایران بعد از به پایان رساندن تحصیل به این خدمت فراخوانده می شوند. لیسانس ستوان دو و فوق لیسانس و دکترا با درجه ستوان یکم به خدمت گمارده می شوند. فوق دیپلم با درجه گرهبان‌یکم و دیپلم کد دار با درجه گروهبا‌ن‌سوم و دیپلم بدون کد با درجه سرجوخه و زیر دیپلم با درجه سرباز .

لازم به ذکر است که تمامی نیروهای وظیفه یک دوره حدوداً دو ماهه را آموزش می بینند تا با جنگ افزارهای عمومی و همینطور برخی اطلاعات آشنا شوند که برای گروههای مختلف متفاوت است. اما به طور مستمر و بخصوص در زمینه ارتش جمهوری اسلامی ایران - نیروی زمینی - برای لیسانس و فوق لیسانس این دوره در مرکز آموزش ۰۱ (صفر یک) در افسریه تهران و فوق دیپلم در مرکز آموزش 02 (صفر دو) برگزار می شود که بعد از این دوره سربازانی که مدرکشان مورد نیاز ارتش است را دارند به طور مستقیم به یگانهای مورد نیاز فرستاده می شوند و دیگر سربازان به دوره کد یا دوره ای که در آن به طور تخصصی با یکی از رسته ها آشنا شوند که مراکز بسیاری دارد از جمله مرکز آموزش پیاده شیراز، مرکز آموزش زرهی شیراز، مرکز آموزش توپخانه اصفهان، دانشکده پدافند هوایی شاهین شهر، مرکز آموزش مخابرات ( مرامخ )، مرکز آموزش پشتیبانی ( مراپش ) به طور کلی تقسیم بندی وظیفه ها در این مراکز به تفکیک رشته تحصیلی در دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد می باشد.

 

 

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران


نشان بر روی هواگردهای نیروی هوایی ایران

 

نیروی هوایی نیروی الهی است (امام خمینی)

 

نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ( نهاجا)  ( Islamic Republic of Iran Air Force به اختصار IRIAF ) یکی از قوای سه‌گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی سایر نیروهای رزمی آجا را دارد. این نیرو ابتدا تحت نام نیروی هوایی شاهنشاهی ایران (Iran Imperial Air Force به اختصار IIAF) در ماه اوت ۱۹۵۵ رسماً توسط محمدرضاشاه پهلوی بنیاد شد.

 

فرمانده این نیرو معمولا خلبان و با درجه سرتیپ یکمی میباشد .وقتی صحبت از نیروی هوایی می شود فکر ها به این سمت میرود که تمامی پرسنل این نیرو حتما خلبان هستند ولی باید گفت فقط 20 % یا کمتر پرسنل نیروی هوایی را خلبان هواپیما ها شکل میدهند . نیروی هوایی رسته های مختلفی چون مراقب پرواز مهندسی پرواز ستاد مخابرات و الکترونیک پدافند کنترل موشکی و خلبانی و ... دارد .

نیروی هوایی ایران قبل از انقلاب یکی از مجهز ترین و قدرتمند ترین نیروهای هوایی دنیا به شمار می آمد و اکنون نیز با تمام تحریم ها  کمبود های  تجهیزاتی کماکان دارای بهترین خلبانان و کادر پروازی میباشد . نیروی هوایی ایران دارای پایگاه های هوایی در تهران- تبریز- همدان دزفول امیدیه شیراز بوشهر اصفهان چابهار زاهدان مشهد میباشد  فرمانده های این پایگاه ها با درجه سرتیپ دومی میباشند. این نیرو معمولا بهترین و زبده ترین پرسنل را در اختیار دارد و فارغ التحصیلان مجرب دانشگاه های معتبر را به خود جذب میکند چرا که کار در نیروی هوایی بسیار تخصصی است .

تاریخچه نیروی هوایی ایران

در سال 1301 شمسی برای نخستین بار در ارکان حرب کل قشون دفتری بنام دفتر هواپیمایی تشکیل شد. پس از تأسیس این دفتر، یک فروند هواپیما از نوع «یونکرس» ساخت آلمان خریداری و در قلعه مرغی تهران نگهداری گردید. در 11 خرداد ماه سال 1303 شمسی فرمان تشکیل هواپیمایی نظامی صادر شد.

در 13 خرداد ماه سال 1303 شمسی اولین دسته افسران ایرانی برای تکمیل تحصیلات نظامی به کشور فرانسه اعزام شدند. در سال 1304 شمسی چند افسر به کشورهای فرانسه و روسیه به منظور طی دوره‌ی خلبانی رهسپار گردیدند. در سال 1305 شمسی ارتش نوبنیاد ایران 2 فروند هواپیمای «اسپاد» و 2 فروند «برگه» و 3 فروند «پوتز» از کشور فرانسه و 5 فروند هواپیمای «دوهاویلاند9» نیز از روسیه خریداری کرد. در 5 اسفند ماه 1304 شمسی یک فروند هواپیمای خریداری شده از نوع برگه 19 با پرچم ایران برای اولین بار به خلبانی یک افسر ایرانی در قلعه مرغی فرود آمد. در همین سال برای نخستین بار «اداره هواپیمایی کل قشون» با سازمانی معین و رسماً تشکیل شد.

در سال 1310 شمسی تعدادی از هواپیماهای مشقی نوع «تایگرموس» خریداری شده از انگلیس به خدمت نیروی هوایی ایران در آمد و در مهرماه همین سال آموزشگاه خلبانی در مهرآباد تأسیس و برای اولین بار 19 نفر داوطلب غیر نظامی و یک نفر افسر به سرهنر آموزگاری یک خلبان سوئدی و هنر آموزگاری خلبانان ایرانی مشغول فراگرفتن فن خلبانی گردیدند. همزمان با تشکیل آموزشگاه خلبانی به منظور تربیت مکانیسین هواپیما، آموزشگاه فنی نیز در دوشان تپه تأسیس شد.

در سال 1314 شمسی ماشین آلات کارخانجات هواپیمایی شهباز در محل فعلی دوشان تپه نصب و به منظور تعمیرات اساسی و سوارکردن قطعات هواپیماهای مختلف آماده بهره برداری گردید. البته این کارخانه علاوه بر تعمیرات اساسی هواپیما با استفاده از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز، موفق شد چندین فروند هواپیما را تعمیر کند. با ورود جنگ جهانی دوم به ایران، واحدهای هواپیمایی این کشور دچار خسارات فراوانی شدند بطوریکه از 3 شهریور ماه 1320 شمسی تا 14 خرداد ماه 1325 شمسی در واقع دوره مشخصی از رکود و انحطاط در تاریخ نیروی هوایی ایران بشمار می‌رود. این رکود نتیجة تأسف بار اشغال کشور بود که امکان هر گونه پیشرفتی را سلب نمود.

بطور خلاصه از بدو تأسیس هواپیمایی نظامی در ایران حدود 48 نوع هواپیما در خدمت این نیرو بوده است که به موازات پیشرفتهای صنعت هواپیمایی تدریجاً انواع قدیمی از خدمت خارج و هواپیماهای نوع جدید جای آنها را گرفته‌اند. از تاریخ 9 اردیبهشت سال 1332 شمسی نخستین سری از هواپیماهای نوع جت وارد خدمت نیروی هوایی ایران شد.

نیروی هوایی ایران تدریجاً مجهز به هواپیماهای جت و شکاریهای سریعتر از صوت و هواپیماهای ترابری، آموزشی و ارتباطی روز گردید. از 27 اردیبهشت سال 1347 شمسی هواپیماهای شکاری از نوع فانتوم ( F-4) که از نیرومندترین هواپیماهای خط اول جهان بود با 5/2 برابر سرعت صوت به خدمت نیروی هوایی ایران درآمد. در سال 1353 شمسی هواپیما بویینگ 707 و هواپیمای «P3-F» و در سال 1354 شمسی به ترتیب هواپیماهای بویینگ 747 جامبوجت و نیز هواپیماهای «F-14» وارد نیروی هوایی گردیدند. و بدین ترتیب کیفیت نیروی هوایی همطراز با پیشرفته‌ترین نیروهای هوایی جهان گردید.

 نیروی هوایی بعد از انقلاب 

با پیدایش نشانه های فروپاشی رژیم پهلوی در سال 1357،به دلیل گسل هایی که در نیروی هوایی در آن زمان پدید آمده بود ،ازجمله‌نارضایتی‌های‌درون‌سازمانی‌آن،باعث شد که نیروی هوایی در جریان رویداد های انقلاب، زودتر از نیروهای دیگر از رژیم پهلوی گسسته و به امواج انقلاب بپیوندد. بخصوص هما فران این نیرو ،در هدایت  افراد نیروی هوایی به سمت انقلاب نقش مهمی داشتند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،در ابتدا انتصابات شتابزده ای که در سطح فرماندهی نیروی هوایی صورت گرفت ، موج اعتراض ها و اعتصابات را به دنبال داشت، تا آن که در پی شروع جنگ عراق علیه ایران ،این امر از ثبات نسبی بر خوردار شد
با شروع جنگ ،ضروری ترین مساله ای که به ذهن خطور میکرد ،مساله مقابله به مثل و جلوگیری از پرواز هر چه بیشتر هواپیماهای عراقی به ایران بود
در همان روز نخست شروع جنگ ،با همت فرماندهان دلیر نیروی هوایی امثال شهید محمد جواد فکوری ، نیروی هوای توانست با به پرواز در آوردن 200 هواپیما و عبور دادن 140 فروند از آنها به داخل مرزهای عراق ، پاسخ شایسته ای به تجاوزات نیروی های عراقی داده و مانع از پروازهای بعدی آنان به داخل فضای هوایی ایران شود
از طرف دیگر ،در آن دوران آماده کردن نیروهای پروازی ،تعمیر و نگهداری هواپیما ها و تامین قطعات یدکی نیز از جمله مسائلی بود که نیروی هوایی با آن مواجه بود و پشتیبانی ابر قدرت ها از عراق و تحریم علیه کشورمان نیز،دو چالش عمده ای دیگر محسوب می شد .پژوهشگران غربی به این نکته اشاره کرده اند که نیروی هوایی ایران در دوران بعد از انقلاب موفق شده است بسیاری از هواپیما های خود را که بر اثر کمبود قطعات یدکی زمینگیر شده اند ،با استفاده ازقطعات یدکی تعداد دیگری از همان جنگده ها فعال سازند
نیروی هوایی در قبل از انقلاب دارای بیش از 450هواپیمای جنگی پیشرفته ،شامل پیشرفته ترین هواپیما های شکاری آن زمان یعنی(تامکتF-14  )بود و حدود پنج هزار خلبان ورزیده در اختیار داشت ودر سال 1357،در مقایسه با نیروی زمینی ودریایی، بسیار پیشرفته تر بود و در بین نیروهای هوایی جهان سوم ، بی مانند بود در حدود 76 فروند بالگرد و 15 اسکادران موشک زمین به هوا نیز این توانایی را تکمیل میکرد و 166 فروند (F-5)،190فروند فانتوم و77 فروند تامکت بخشی از هواپیماهای مذکور بودند
به هر حال نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با داشتن سربازان زبده و کارآمد (از خلبانان تا سربازان وظیفه)توانست از همان لحظات اولیه شروع جنگ ،با طرح ریزی و اجرای عملیات های متعدد ،این اصل مهم را مورد توجه قرار دهد که با زمینگیر کردن هواپیماهای عراقی و کسب برتری هوایی،فرصت زمان کافی جهت حصول به اهداف زیر را به دست آورد
1- فرصت لازم جهت سازماندهی نیروهای پراکنده سطحی و انجام طرح ریزی های اولیه پدافندی را فراهم کند
2- نیروهای سطحی از پشت جبهه به مناطق عملیاتی انتقال یابند
3- کاهش توان رزمی دشمن باعث کاهش پوشش های هوایی آن شود
4- ظرفیت جنگی دشمن در دست زدن به حملات احتمالی هوایی به نقاط حساس وحیاتی کشور کاهش یابد
جهت دستیابی به اهداف مورد نظر ،نیروی هوایی با کسب برتری هوایی و به دست گرفتن ابتکار عملیات،موج حملات جنگده بمب افکن های خود را متوجه یگانهای زرهی ،پیاده ،مکانیزه و توپخانه و قرارگاه‌های تاکتیکی ،نقاط آمادی ،ستون های نظامی و همچنین محورهای مواصلاتی نیروهای دشمن کرد
در نتیجه ارتش عراق که برای خروج از بن بست به دنبال راه مفری میگشت،به جنگ شهر ها و حمله به مناطق مسکونی روی آورد و آنها را با با موشکهای اسکاد مورد حمله قرار داد
اما یکی از زمینه های بسیار مهم وقابل بررسی اقدامات نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس ،نقش نیروی هوایی در عملیات های دریایی است که بخصوص پیروزی و افتخار آفرینی آن در روز هفتم آذر ماه 1359به همراه نیروی دریایی ارتش و انهدام هفت فروند از هواپیماها ی شکاری ،هفت فروند ازناوچه های موشک انداز و یک فروند ناو نیرو بر هزار تنی عراق و فرستادن آنها به قعر آبهای خلیج فارس، در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد
در ادامه جنگ،نیروی هوایی در عملیات شکست حصر آبادان با به کار گرفتن هواپیماهای شکاری و عکس برداری هوایی و شناسایی تاکتیکی قبل از اجرای عملیات بر فراز منا‌طق اشغالی و عقبه جبهه ها و به دست آوردن اطلاعات جامعی از توانایی‌ومحدودیت‌ها،تجمع وتمرکز نیروها،ترکیب و ترتیب قوا، جابه جایی و تحرکات عراقی ها و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دادن جهت اجرای این عملیات شرکت کرد که این عملیات با پیروزی کامل در مهر ماه 1360انجام شد
سپس درعملیات طریق القدس که به منظور آزادسازی بستان وتامین تنگه چزابه در محور بستان سوسنگرد انجام شد ،در ابتدا خلبانان نیروی هوایی ،روزانه با انجام ده ها سورتی پرواز به بمباران خطوط مقدم  جبهه ها پرداختند و سپس ماموریت های تامین اطلاعات تاکتیکی،طرح ریزی برای تهیه آتش پشتیبانی از هوا ،قطع خطوط مواصلاتی و جدا سازی نیروها و پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای سطحی و انهدام مراکز تجمع دشمن برای ایجاد شکاف در خطوط مستحکم تماس و همچنین تامین دفاع هوایی از عقبه و عمق مناطق عملیاتی وتامین پوشش هوایی ارتفاع کم،متوسط و بالا جهت عملیات بعدی را عهده دار شد
در عملیات معروف فتح المبین نیز نیروی هوایی ، نقش پدافند هوایی را بر عهده داشت و سایت های 4و5 موشکی و ایستگاه رادار دهلوان که در اختیار ارتش عراق قرار گرفته بود آزاد شد و نیروی هوایی ایران توانست 27فروند از انواع هواپیماهای عراقی را مورد هدف قرار داده و سرنگون کند . در ادامه آن،در عملیات بیت المقدس که با توجه به استعداد و ترکیب جدید نیروی زمینی عراق ،ضرورت بکارگیری حجم وسیع تری از امکانات آفندی و پدافندی هوایی از سوی ایران به خوبی احساس می شد ،با اتخاذ تدابیر مناسب عملیاتی و تغییر تاکتیک نیروی هوایی ایران ،تمهیدات ارتش عراق خنثی شد و با انجام عملیات پشتیبانی نزدیک خلبانان ایرانی، خرمشهر آزاد شد
به طور کلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رشادت ،دلاوری و پایمردی سربازانش در طی دوران دفاع مقدس و اهداء شهیدان ،جانبازان واسیران بسیاری در راه پاسداری از وطن و دین اسلام ،توانست خدمات ارزنده ای را به نیرو های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد

 

 

 

پایگاه‌های هوایی

 

ایران هم اکنون دارای دوازده پایگاه هوایی نظامی است. از این تعداد، یازده پایگاه هوایی در زمان شاهنشاهی محمدرضا شاه پهلوی و عمدتاً به کمک مستشاران نظامی آمریکایی ساخته شدند. در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی) ارتش ایران اعلام کرد که اولین پایگاه نظامی خود پس از انقلاب ۱۳۵۷ را، در نزدیکی شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی در شرق ایران افتتاح کرده است. 

 

 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا ) یکی از قوای سه گانه اجا می‌باشد که ماموریت گشت زنی و حراست از مرزهای آبی و ساحلی جمهوری اسلامی ایران راعهده دار است و بنابراین مرزهای آبی و سواحل دریایی خزر و خلیج فارس و دریایی عمان در قلمرو این نیرو می باشد .  

نیروی دریایی ایران بطور سنتی کوچکترین واحد از نیروهای مسلح بوده و طراحی آن تنها برای حفاظت از مرزهای آبی و بنادر خودی بوده‌است. قبل از سال ۱۹۷۱ نیروی دریایی ایران بطور کل با تجهیزات ایالات متحده و بریتانیا اداره می‌شد. در طول ۸ سال بعد نیروی دریایی ایران ناوشکنهای مدرن انگلیسی و آمریکایی را به ناوگان خود اضافه نمود ٫ شامل ناوشکنها ٫ ناوچه‌ها ٫ تعدادی شناور کوچک شامل قایقهای گشتی و هاور کرافت ٫ همچنین شاه ایران چهار ناوشکن مدرن نیز به آمریکا سفارش داده بود که با سقوط شاه به ایران تحویل داده نشد و به این چهار ناوشکن به عنوان کلاس کید  به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد.

در دهه ۱۹۷۰ ٫ایران با برنامه گسترش نفوذ خود به اقیانوس هند اقدام به مجهز کردن ناوگان دریایی خود کرد که این مهم با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ ٫ جنگ ایران و عراق و محدودیت بودجه به واقعیت نپیوست. این مسایل باعث شد تا نیروی دریایی با توانایی محدود در ابراز قدرت در خلیج فارس روبرو شود. بعد از انقلاب ایالات متحده تحریمهای اقتصادی ٫ تجاری و نظامی ٫ بخصوص بر نیروی دریایی وارد کرد که باعث زمین گیر شدن چندین کشتی شد

در دهه ۹۰ نیروی دریایی ایران تعدادی قایق گشتی ٫ زیردریایی ٫ موشک ضد کشتی سطحی به ناوگان خود اضافه کرد ٫ و کشتیهای غربی موجود را به موشکهایی که از چین ٫ کره شمالی ٫ روسیه خریده بود مجهز کرد و در همین زمان اقدام به برگزاری مانورهای متعدد با نیروی دریایی پاکستان و هندوستان کرد.

به معنی کشتی مهم سطحی ٫ ایران دارای سه ناوشکن با عمر ۵۰ سال است که به صورت رزو در بندر بوشهر نگهداری می‌شود. نیروی دریایی ایران دارای کشتی فرماندهی نیست ٫ بزرگترین کشتیهای آن ۵ ناوچه و سه ناوچه سبک است که تمام آنها با موشک‌های مدرن چینی مجهز شده‌است (موشک نور). تمرکز اصلی نیروی دریایی ایران به نظر ساخت ناوچه‌ها ٫ ناوچه‌های سبک ٫ قایقهای تندرو بزرگ و متوسط است برای حمل موشک‌های مدرن.

سه عدد از پنج هستند که ۲۵ سال از خدمت آنها میگذرد که البته موشکهای مدرن ضد کشتی چینی مجهز هستند. از عمر هر سه ناوچه سبک ایران ۳۰ سال میگذرد ٫ که یکی از آنها (حمزه)‌ در اصل یک کشتی تفریحی دولتی بوده‌است که هم اکنون به موشکهای مدرن مجهز است ٫ که البته در بندر انزلی در دریای خزر پهلو گرفته‌است. هفت کشتی در مرزهای جنوبی ایران به وسیله ۳ زیر دریایی روسی تهاجمی کیلو کلاس روسی و زیر دریایی‌های غدیر و نهنگ کلاس نیمه زیر دریایی حمایت می‌شوند ٫ زیر دریایی‌های روسی کیلو کلاس به عنوان سریعترین زیردریاییهای دیزلی جهان شناخته می‌شوند.

هسته اصلی قوای تهاجمی ایران چندین قایق موشک انداز کوچک چینی ٫ فرانسوی ٫ و ایرانی است. که شامل ۵ کشتی واکنش سریع کت - ۱۴ چینی است که اخیرا طراحی و ساخته شده‌اند. باور بر این است که این کتمران‌ها توانایی حرکت با سرعت ۵۰ نات (۹۳ کیلومتر در ساعت) را دارند و بطور باور نکردنی سریع و بدون تکان می‌باشند که همه مجهز به آخرین مدل از موشکهای ضد کشتی (موشک نور) سی- ۸۰۲) چینی هستند و بقیه ناوگان ایران شامل ۲۵۰ قایق گشتی ساحلی است

تاریخچه نیروی دریایی ارتش

به لحاظ موقعیت استراتژیک و تاریخی خلیج فارس به عنوان یکی از اولین دریاهای محصور شناخته شده جهان، امنیت این دریا هرازگاهی مورد نظر یکی از پادشاهان ایران قرار می‌گرفته‌است. اولین گزارش از یک نیروی دریایی مجهز محلی در ایران، مربوط به دوران انوشیروان است که به قصد تسخیر عربستان، نیروی دریایی عظیمی را در ابوله واقع در اروندرود تجهیز نمود و با آن به عدن در دریای سرخ رسید و آن را مسخر خویش ساخت. البته تا پیش از آن و در لشکر کشی‌های هخامنشیان به اروپا نیز گاه ذکری از نیروی دریایی قوی ایران شده‌است.

اولین تلاش، در جهت ساخت کشتی‌های جنگی و ایجاد ناوگان مدرن در دوره صفویه و برای اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز و خلیج فارس صورت گرفت. این تلاش به دلیل دخالت انگلستان به نتیجه نرسید و اولین نیروی دریایی مدرن ایران توسط نادرشاه افشار تاسیس شد. او با خرید چند کشتی از انگلستان و هلند، موفق شد نیروی دریایی ایران را تاسیس کند. هارفورد جانس بریج انگلیسی گزارش می‌کند:

در دوران قاجاریه تا زمان ناصرالدین‌شاه، توجهی به توسعه نیروی دریایی نشد. ناصرالدین شاه به منظور توسعه نیروی دریایی، موفق به خرید یک کشتی ۶۵۰ تنی مجهز به چهار اراده توپ کروپ از آلمان گردید که نام آن را پرسپولیس گذارد. همچنین کشتی کوچک دیگری نیز به نام شوش برای تردد و حفظ امنیت کارون خریداری شد. در زمان مظفرالدین‌شاه نیز چند کشتی کوچک (ازجمله کشتی مظفری) به این ناوگان افزوده شد. ولی طی سالهای بعدی و بدلیل مشکلات داخلی ایران (مشروطیت و پس از آن کودتای سوم اسفند) همه این کشتی‌ها با بی‌توجهی مواجه و در نتیجه به تدریج در خور سلطانی نزدیک بوشهر به آب فرو رفته و غرق شدند.

به دلیل افزایش منافع انگلستان در خلیج فارس و ایران، ایران سالها مورد تحریم غیر علنی کشورهای اروپایی در برابر فروش اسلحه و ازجمله کشتی‌های جنگی قرار گرفت. در سالهای ۱۳۱۱ و ۱۳۱۲، رضا شاه تصمیم به تجدید ناوگان جنگی دریایی گرفت و ماموریت خرید مخفیانه را به پرنس ارفع سپرد. نامبرده با زیرکی موفق گردید تا تعدادی ناو و کشتی و یدک کش از ایتالیا خریداری نموده و مقدمات آموزش افسران ایرانی در ایتالیا را فراهم آورد. مرکز نیروی دریایی ایران خرمشهر بود و در همین محل بود که پادگان، فرماندهی، مخازن و اداره بندر قرار داشت. تعداد و محل ماموریت این شناورها به شرح زیر بود.

ناو ببر (خرمشهر و گشت زنی در آب‌های خلیج فارس)

کشتی سیمرغ (خرمشهر)

کشتی شاهرخ (خرمشهر)

ناو پلنگ (آبادان و گشت زنی در آب‌های خلیج فارس)

کشتی کرکس (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)

کشتی شهباز (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)

پنج شناور دیگر (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)

در سوم شهریور ۱۳۲۰، نیروی دریایی جدید ایران مورد شبیخون نیروهای انگلیس و شوروی قرار گرفت و تقریبا تمام شناورها و تاسیسات خود را ازدست داد. در این واقعه دریادار غلامعلی بایندر در جنوب و ناوسروان یدالله بایندر در بندر انزلی به همراه حدود ششصد نفر نظامی دیگر کشته و مجروح شدند.

o aiv{xar";color:#003366'>در همان روز نخست شروع جنگ ،با همت فرماندهان دلیر نیروی هوایی امثال شهید محمد جواد فکوری ، نیروی هوای توانست با به پرواز در آوردن 200 هواپیما و عبور دادن 140 فروند از آنها به داخل مرزهای عراق ، پاسخ شایسته ای به تجاوزات نیروی های عراقی داده و مانع از پروازهای بعدی آنان به داخل فضای هوایی ایران شود
از طرف دیگر ،در آن دوران آماده کردن نیروهای پروازی ،تعمیر و نگهداری هواپیما ها و تامین قطعات یدکی نیز از جمله مسائلی بود که نیروی هوایی با آن مواجه بود و پشتیبانی ابر قدرت ها از عراق و تحریم علیه کشورمان نیز،دو چالش عمده ای دیگر محسوب می شد .پژوهشگران غربی به این نکته اشاره کرده اند که نیروی هوایی ایران در دوران بعد از انقلاب موفق شده است بسیاری از هواپیما های خود را که بر اثر کمبود قطعات یدکی زمینگیر شده اند ،با استفاده ازقطعات یدکی تعداد دیگری از همان جنگده ها فعال سازند
نیروی هوایی در قبل از انقلاب دارای بیش از 450هواپیمای جنگی پیشرفته ،شامل پیشرفته ترین هواپیما های شکاری آن زمان یعنی(تامکتF-14  )بود و حدود پنج هزار خلبان ورزیده در اختیار داشت ودر سال 1357،در مقایسه با نیروی زمینی ودریایی، بسیار پیشرفته تر بود و در بین نیروهای هوایی جهان سوم ، بی مانند بود در حدود 76 فروند بالگرد و 15 اسکادران موشک زمین به هوا نیز این توانایی را تکمیل میکرد و 166 فروند (F-5)،190فروند فانتوم و77 فروند تامکت بخشی از هواپیماهای مذکور بودند
به هر حال نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با داشتن سربازان زبده و کارآمد (از خلبانان تا سربازان وظیفه)توانست از همان لحظات اولیه شروع جنگ ،با طرح ریزی و اجرای عملیات های متعدد ،این اصل مهم را مورد توجه قرار دهد که با زمینگیر کردن هواپیماهای عراقی و کسب برتری هوایی،فرصت زمان کافی جهت حصول به اهداف زیر را به دست آورد
1- فرصت لازم جهت سازماندهی نیروهای پراکنده سطحی و انجام طرح ریزی های اولیه پدافندی را فراهم کند
2- نیروهای سطحی از پشت جبهه به مناطق عملیاتی انتقال یابند
3- کاهش توان رزمی دشمن باعث کاهش پوشش های هوایی آن شود
4- ظرفیت جنگی دشمن در دست زدن به حملات احتمالی هوایی به نقاط حساس وحیاتی کشور کاهش یابد
جهت دستیابی به اهداف مورد نظر ،نیروی هوایی با کسب برتری هوایی و به دست گرفتن ابتکار عملیات،موج حملات جنگده بمب افکن های خود را متوجه یگانهای زرهی ،پیاده ،مکانیزه و توپخانه و قرارگاه‌های تاکتیکی ،نقاط آمادی ،ستون های نظامی و همچنین محورهای مواصلاتی نیروهای دشمن کرد
در نتیجه ارتش عراق که برای خروج از بن بست به دنبال راه مفری میگشت،به جنگ شهر ها و حمله به مناطق مسکونی روی آورد و آنها را با با موشکهای اسکاد مورد حمله قرار داد
اما یکی از زمینه های بسیار مهم وقابل بررسی اقدامات نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس ،نقش نیروی هوایی در عملیات های دریایی است که بخصوص پیروزی و افتخار آفرینی آن در روز هفتم آذر ماه 1359به همراه نیروی دریایی ارتش و انهدام هفت فروند از هواپیماها ی شکاری ،هفت فروند ازناوچه های موشک انداز و یک فروند ناو نیرو بر هزار تنی عراق و فرستادن آنها به قعر آبهای خلیج فارس، در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد
در ادامه جنگ،نیروی هوایی در عملیات شکست حصر آبادان با به کار گرفتن هواپیماهای شکاری و عکس برداری هوایی و شناسایی تاکتیکی قبل از اجرای عملیات بر فراز منا‌طق اشغالی و عقبه جبهه ها و به دست آوردن اطلاعات جامعی از توانایی‌ومحدودیت‌ها،تجمع وتمرکز نیروها،ترکیب و ترتیب قوا، جابه جایی و تحرکات عراقی ها و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دادن جهت اجرای این عملیات شرکت کرد که این عملیات با پیروزی کامل در مهر ماه 1360انجام شد
سپس درعملیات طریق القدس که به منظور آزادسازی بستان وتامین تنگه چزابه در محور بستان سوسنگرد انجام شد ،در ابتدا خلبانان نیروی هوایی ،روزانه با انجام ده ها سورتی پرواز به بمباران خطوط مقدم  جبهه ها پرداختند و سپس ماموریت های تامین اطلاعات تاکتیکی،طرح ریزی برای تهیه آتش پشتیبانی از هوا ،قطع خطوط مواصلاتی و جدا سازی نیروها و پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای سطحی و انهدام مراکز تجمع دشمن برای ایجاد شکاف در خطوط مستحکم تماس و همچنین تامین دفاع هوایی از عقبه و عمق مناطق عملیاتی وتامین پوشش هوایی ارتفاع کم،متوسط و بالا جهت عملیات بعدی را عهده دار شد
در عملیات معروف فتح المبین نیز نیروی هوایی ، نقش پدافند هوایی را بر عهده داشت و سایت های 4و5 موشکی و ایستگاه رادار دهلوان که در اختیار ارتش عراق قرار گرفته بود آزاد شد و نیروی هوایی ایران توانست 27فروند از انواع هواپیماهای عراقی را مورد هدف قرار داده و سرنگون کند . در ادامه آن،در عملیات بیت المقدس که با توجه به استعداد و ترکیب جدید نیروی زمینی عراق ،ضرورت بکارگیری حجم وسیع تری از امکانات آفندی و پدافندی هوایی از سوی ایران به خوبی احساس می شد ،با اتخاذ تدابیر مناسب عملیاتی و تغییر تاکتیک نیروی هوایی ایران ،تمهیدات ارتش عراق خنثی شد و با انجام عملیات پشتیبانی نزدیک خلبانان ایرانی، خرمشهر آزاد شد
به طور کلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رشادت ،دلاوری و پایمردی سربازانش در طی دوران دفاع مقدس و اهداء شهیدان ،جانبازان واسیران بسیاری در راه پاسداری از وطن و دین اسلام ،توانست خدمات ارزنده ای را به نیرو های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد. 

 

جنگ ایران و عراق

 

در طول جنگ ایران و عراق خسارات زیادی به نیروی دریایی ایران وارد شد ٫ این خسارات به مراتب بیشتر گردید زمانی که نیروی دریایی ایالات متحده برای اسکورت نفتکشهای کویتی وارد خلیج فارس شد ٫ این عملیات بین ۱۹۸۷ - ۱۹۸۸ ادامه یافت که به اختصار عملیات اراده جدی, نام گرفت.

در این عملیات کشتی تجاری ٫ ایران ارج , توسط نیروهای آمریکایی توقیف و سپس غرق‌شد , در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸ ٫ یکی از مینهای ایرانی چیزی نمانده بود که باعث غرق شدن ناوچه موشک انداز ساموئل بی رابرتز  شود ٫ ۴ روز بعد از آن نیروهای آمریکایی برای تلافی به دو سکوی نفتی ایرانی حمله کردند که در جریان این حمله که به عملیات آخوندک معروف شد، ناوچه سهند غرق شد و خسارات بسیار سنگینی به نیروی دریایی ایران وارد گردید.

فرمانده نیروی دریایی معمولا درجه دریابان یکمی ( معادل سرتیپ دومی ) دارد . لباس اصلی و افسری نیروی دریایی ارتش ایران یکدست سفید رنگ است و درجات افسران بر روی آستین و شانه درج میشود و شکل این درجات با درجه های نیروی هوایی و زمینی متفاوت است .

 

قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

قرارگاه پدافند هوایی ارتش ایران یکی از نیروهای چهار گانه ارتش است که در بهمن ۱۳۸۷ و با تقسیم نیروی هوایی ایران بدستور رهبر انقلاب اسلامی تشکیل شد. به گفته سرتیپ خلبان احمد میقانی "تمام سامانه‌های متعلق به پدافند هوایی کشور از جمله رادارها، دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات، آتشبارهای موشکی با بردهای بلند، متوسط و کوتاه و سامانه‌های پدافندی" تحت کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا خواهد بود. فرماندهی این قرارگاه بر عهده سرتیپ خلبان احمد میقانی است.

نشست خبری سرتیپ میقانی به منظور اعلام تفکیک پدافند هوایی

امیر احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ضمن بیان خاطراتی از عملیات والفجر 8 و مورد اصابت قرار دادن ده‌ها فروند جنگنده دشمن، این عملیات و این تعداد هواپیمای مورد اصابت قرار گرفته را یک رکورد تاریخی در جنگ‌های امروزی جهان دانست.وی در خصوص طرح تفکیک پدافند هوایی از بخش پروازی نیروی هوایی ارتش اظهار داشت:پس از اینکه این طرح توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که هم اکنون در حال تفکیک این دو بخش هستیم که بنابر آن، ارتش جمهوری اسلامی به 4 نیروی مستقل زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی تقسیم خواهد شد که هدف از ایجاد نیروی مستقل پدافند هوایی، ارتقای توان رزم و توسعه توان رزمی پدافند هوایی است.

امیر میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء توان رزم پدافند هوایی در سی سال گذشته را بی‌سابقه دانست و گفت:‌ کارهای زیادی در این راستا در پدافند هوایی چه در زمینه کیفیت و چه کمیت در خصوص تعداد رادارها و آتشبارها در نظر داریم و امروز تعداد آتش‌بارهای پدافند هوایی به دوبرابر افزایش یافته است.میقانی با اشاره به کارهای صورت گرفته در خصوص اورهال، بازسازی و بهینه‌سازی سیستم‌ها، به موضوع تامین قطعات اشاره کرد و گفت: در این خصوص با ایجاد نهضت قطعه‌سازی به خصوص در زمینه ساخت قطعات گلوگاهی و مهم، اقدامات مناسبی انجام داده‌ایم؛ چرا که این امر از تدابیر فرمانده معظم کل قوا است که تاکید دارند نباید قطعات مختلف و به خصوص قطعات مهم از خارج وارد شود. وی افزود: در 2 سال گذشته هیچ گونه قطعه‌ای را در این رابطه از خارج وارد نکرده‌ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: در زمینه بهینه‌سازی سیستم‌های راداری به همت متخصصان داخلی اقدامات موثری انجام داده‌ایم که از جمله آن ساخت رادار ملی در گذشته بود که به عنوان چشم بینای ایران اسلامی عمل می‌کند و امروز انواع رادارها و حتی رادار ملی به سیستم‌های مدرن تجهیز شده‌اند. میقانی با بیان اینکه سیستم‌های موشکی هاگ نیز نسبت به 2 سال اخیر قابل مقایسه نیستند، گفت:‌ امسال نوآوری‌های خوبی در زمینه آتش‌بارها، تجهیزات پدافندی و نوسازی تجهیزات داشته‌ایم؛ که از جمله آن می‌توان به بهینه‌سازی سیستم‌های جنگ الکترونیک، ‌توانمندی‌های ارتباط، پدافند غیرعامل و نیز سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات اشاره کرد. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با مثبت ارزیابی کردن وضعیت دفاعی کشور اظهار داشت:‌ اولین رزمایش گسترده را در این زمینه در شهریور ماه گذشته انجام دادیم که این رزمایش تحت عنوان مدافعان آسمان ولایت برگزار شد و تمام یگان‌های پدافندی کشور در آن حضور موثر داشتند.

میقانی ماموریت پدافند هوایی را دفاع از آسمان کل کشور عنوان کرد و با اشاره به پیشرفت‌ کشورهای مختلف در زمینه هوایی و با اشاره به دکترین جنگ نامتقارن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برای مقابله با این تجهیزات پیشرفته دشمنان، باید پدافند هوایی مجهز و مدرنی داشته باشیم که این امر در دستور کار ما قرار دارد. میقانی با تاکید بر اینکه پدافند هوایی مسئول اول و آخر دفاع از آسمان کشور است، تفکیک بخش پدافند از پروازی و تجدید ساختار در این دو بخش که سال آینده کامل می‌شود را یکی از دستاوردهای مهم در این رابطه دانست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه امروز توانایی ساخت انواع رادارها با بردهای مختلف را داریم، تصریح کرد: برخی از این رادارها هم‌‌اکنون در حال ساخت است و در زمینه آتش‌بارها نیز به همین صورت عمل می‌کنیم. میقانی افزود: اولین سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی در نیروی هوایی ارتش ساخته شد و امروز نیز این سیستم‌ها با تکیه بر فنآوری مدرن در حال ساخت است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء اضافه کرد: تمام تجهیزات و نیروهای پدافندی و جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی در نیروهای مسلح تحت فرماندهی و تابعیت قرارگاه پدافند هوایی قرار می‌گیرد و شبکه کنترل و هدایت و تمام پدافندهای کشور تحت فرماندهی عملیات این قرارگاه را خواهد گرفت. میقانی با اشاره به فرونشاندن دو هواپیمای متجاوز خارجی درماه‌های گذشته این امر رانشان دهنده هوشیاری و تیزبینی نیروی هوایی و پدافند عنوان کرد و گفت: دو سه مورد دیگر نیز وجود داشت که دلیلی برای مطرح شدن آن نمی‌بینیم که برخی از آنها با رسیدن به مرز ایران و به دلیل دستوری که به آنها داده‌ایم از مسیر خود برگشتند اما برخی نیز وارد فضای جمهوری اسلامی شدند که با رهگیری جنگنده‌های نیروی هوایی مجبور به فرود در یکی از پایگاه‌های مورد نظر شده و پس از بررسی مسائل وتحقیقات به راه خود ادامه دادند.

وی این اقدامات را نتیجه کشف رادارها و هدایت شبکه توسط هواپیماهای طرح پدافندی عنوان کرد. میقانی تاکید کرد: همه سامانه‌های متعلق به پدافند هوایی نیروهای مسلح کشور از جمله رادارها، دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی، آتش‌بارهای موشکی با بردهای بلند، متوسط و کوتاه وسامانه‌های پدافندی به طور کامل تحت فرماندهی و کنترل پدافند هوایی قرار خواهد گرفت.

 

ادامه دارد...


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



موضوع مطلب : ارتشهای جهان

ارسال شده در تاریخ : جمعه ٢٦ فروردین ۱۳٩٠ :: ٥:٤٩ ‎ب.ظ :: توسط : مصطفی
موضوعات
RSS Feed
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت